Всебічний розвиток дитини 4-5 років

Що і коли вчити?

Одного разу, в спілкуванні з милими батьками славного дворічного малюка тата здивувало, чому його синові ще зарано вчити дні тижня, а ще – чому на завданні написано “від 2-х років”, а вони пробували і реально не виходить. Питання – з моїм сином або зі мною, як з викладачем (тобто з татом) щось не так або цей вид діяльності не відповідає можливостям дітей даного віку? І чому не підходить деяка інформація/завдання зараз, адже “після трьох вже пізно”?
Відносно останньої фрази можу сказати одне – після трьох може бути пізно почати розуміти і прислухатись до дитини, її потреб в любові і турботі батьків. Вчитися ж певних видів діяльності і освоювати інформацію потрібно у віці, коли свідомість і фізіологія дитини можуть це дійсно прийняти.
Сперечатися про те, що чиясь дитина може те чи інше в конкретному віці ми не будемо, виключення бувають з будь-якого правила, я хочу висловити свою (!) думку на рахунок потрібного і важливого в конкретні вікові періоди дітей дошкільного віку, спираючись на досвід роботи з малюками. Також варто враховувати, що я писати буду про інтелектуальний розвиток, так як це є моя основна спеціалізація, тому в переліку не буде завдань на фізичний розвиток, його ви включаєте в будь-якому віці, адже це основа здоров’я малюка.
Отже, що коли потрібно:
0-1 рік:
- Багато розмовляти з дитиною, відгукуватись на будь-яку дію і звук, стимулюючи тим самим розвиток уваги, реакції і мовлення дитини.
- Називати чітко і правильно всі предмети, які оточують дитину.
- Створити розвиваюче середовище у вигляді тактильного килимка і книг, відповідних віку іграшок (сортер, пірамідка, кубики, книги з тактильними вкладками).
- Розвиваючі картки – можна, але не життєво необхідно! (Як працювати – можна почитати в статті під назвою “Перші розвиваючі картки”).
- Співати малюкові пісні, потішки з “анімацією”, тобто рухами, які дитина може за Вами повторити (легендарні “Ладусі” саме з цієї серії).
У віці від 0 до 1 року дитина показує неймовірний прогрес у розвитку, якого людина не досягає за все життя. Вік націлений на фізичне зміцнення і пристосування дитини до навколишнього середовища, безпосередньо чогось “вчитися” вона ще не може, вона просто радісно може прийняти ініціативу і в міру своїх можливостей “дати відповідь”.
1-2 роки:
- Від переважно великої моторики дитина переходить до освоєння дрібної моторики. Тут гарні все той самий сортер, рамки-вкладиші, мозаїка (з великими деталями!).
- Пазли-половинки – дитина вчиться співвідносити одну частину предмета з другою частиною (це не так просто, як може здатися).
- Розвиваючі картки можна вже не тільки показувати, а й починати грати з ними (є стаття про це під назвою “Ігри з картками”).
- Лото (шукати однакові картинки).
- Кольори – в ознайомчому вигляді, тобто Ви самі називаєте колір, не змушуючи повторювати назву/відповідати, який колір до якого підходить.
- Форми в тому ж ракурсі, що й кольори. Ми називаємо, але більше знайомимо, ніж чекаємо, що на другий раз дитина сама складе всі формочки по місцях.
- Тактильні картки.
- Пальчикові фарби.
- Книжки – розглядати, дорослий називає все, що там намальовано, але не переживає, що дитина а) не чекає, поки Ви розкажете все, що хотіли і б) взагалі тікає/закриває книжку. ВСЬОМУ СВІЙ ЧАС. Природа диктує дитині, що саме актуально для неї в конкретний період. Пропонувати потрібно, звичайно, але не переживати, що малюк не так активно сприймає якийсь вид діяльності, як Вам того б хотілося.
2-3 роки:
- Складати пазли (кількість частин визначається вміннями дитини, починати потрібно з 3-4 елементів, поступово ускладнюючи).
- Розподіл/узагальнення в категорії: вовк до тварин, футболка до одягу і т.д.
- Прості асоціації: машина – до дороги, ведмідь – до лісу і т.д.
- Хто що їсть, хто де живе, хто чия мама.
- Тіні, контури, знаходити візерунок (латочку).
- Кольори – дитина вчиться співвідносити колір до предмета і по можливості називати його.
- Фігури – дитина вчиться бачити предмети однакової форми, знаходити “будиночки” до всіх фігур і називати їх.
- Протилежності: вказуйте на них не тільки в іграх, але і в житті – вода холодна/гаряча, будинок високий/низький, дорога широка/вузька і т.д.
- Вивчайте з дитиною короткі вірші, пісні (достатньо, якщо малюк навіть просто називає останнє слово в рядку).
- Рахунок варто вживати поки тільки перераховуючи предмети, на цифри звертайте увагу, але не ставлячи за завдання їх знати.
- Порівнюйте кількість: предметів багаааато і маааало (голосом виділяйте).
- Порівнюйте величину предметів: м’ячик великий, середній, маленький.
- Пояснюйте все навколо – що і чому – наповнюйте пасивний словниковий запас дитини, не обмежуйтесь коротким “тому що”, “у тата запитай” або взагалі відмовчуванням, від природи діти допитливі, що важливо підтримувати і направляти.
3-4 роки:
- Пазли, лото, асоціації, протилежності, тіні, контури, візерунки, частини від цілого.
- Порівняння картинок: що на цій картинці не так, як на другій?
- Знайти зайве з переліку. Перші подібні завдання повинні бути з малюнком, що явно відрізняється від інших.
- Кольори: що яким кольором намальовано, знайти предмети одного кольору.
- Складати малюнок з фігур: на намальований контур дитина накладає задані фігури, які в сукупності утворюють певний малюнок.
- Пори року – назви пір року і приєднувати, що коли буває. Звертайте увагу на погоду за вікном, багато розповідайте, адже про багато явищ діти ще не знають. Вчити назву і послідовність місяців в році ще не потрібно.
- Професії – що кому потрібно для роботи (у перших іграх має бути по одному-два предмети до кожної професії).
- Цифри, букви, але не одночасно, якщо ви ще раніше не вчили ні те, ні інше.
- Порівнювати кількість: “більше – менше”.
- Починати готувати руку до письма: розфарбовування, з’єднання, обведення по контуру.
4-5 років:
- Ускладнений варіант пазлів, контурів, тіней, візерунків, завдань з фігурами та ін.
- Орієнтування в просторі: ліво-право, над-під, за-перед, ранок-день-вечір. Тренуйтесь на картинках і в житті.
- Скласти малюнок з паличок за зразком, коли потрібно не накладати палички одна на одну, а дитина сама знаходить місце розташування кожного елемента і викладає відповідний малюнок.
- Обговорюйте з дитиною дні тижня, їх назви, але без тренування і відтворення, просто в житті: “Завтра ми поїдемо до бабусі”, “Вчора ми були в зоопарку” і т.д. Раніше знайомити безпосередньо з днями тижня просто немає об’єктивного сенсу – дитина 2-3 років ще не володіє поняттям «незабаром», «завтра поїдемо», наприклад, вона вловить з Вашої фрази “поїдемо!” і побіжить взувати черевики, адже ви їхати зібрались!
- Логічні зв’язки, що спочатку що потім.
- Вчитися читати. Найсприятливіший час.
- Порівняння чисел/кількості, збільшення/зменшення чисел, складання числового ряду, числа сусіди, рахунок в межах десяти.
- Завдання на підготовку руки до письма: розфарбувати, обвести, приєднати.
5-7 років:
- Головоломки, пазли, судоку для дітей.
- Знайти зайвий предмет з переліку, пояснивши його відмінність (предмети повинні бути ускладнені, кількість – 4-6).
- Вивчення днів тижня (час настав!). Дитина вже може усвідомити деяку абстрактну інформацію. У цьому віці найактуальніший час для дошки (про неї багато хто знає), де потрібно відмічати кожен день число, день тижня і пору року.
- Пори року: назви, послідовність, ознаки, характерні явища навіть без картинок. Дитина повинна знати, що пір року всього 4, а місяців – 12, я не змушую вивчати всі місяці і які до якої пори року відносяться, але ми це обов’язково проходимо.
- Порівняння практично однакових на перший погляд картинок.
- Опис картинок. Гра “Скажи інакше”, коли потрібно розповісти другій людині про предмет, не кажучи вголос його назву.
- Знання про навколишній світ: розглядання атласів, карти світу.
- Читання. Багато завдань на цікаве читання.
- Завдання на розвиток фонематичного слуху (яка буква перша, яка остання в слові та ін.).
- Виконання звукового аналізу слова (якщо дитині в школу).
- Рахунок в межах десяти і (по можливості) з переходом через десяток.
- Порівняння чисел, яке число на скільки менше/більше іншого, прості задачі.
- Письмо простим олівцем. Під письмом мається на увазі: обводити по контуру ускладнені фігури, малювати по клітинках за зразком, розфарбовувати, домальовувати та ін. Писати прописні букви до школи я не рекомендую і сама з дітьми цього не роблю.
Прислухайтесь до дитини, давайте їй те, що їй доступно усвідомити. Так, дитина вбирає багато наперед, але це не означає, що їй потрібно накидати в голову якомога більше. Розподіляти по поличкам інформацію в голові дошкільник точно ще сам не може, тому наше завдання грамотно давати йому ту інформацію, яка відповідає його виду мислення (наочно-дієве поступово переходить у наочно-образне) і може бути використана ним найближчим часом.