Всебічний розвиток дитини 4-5 років

Бібліотека рухливих ігор.

          1. «Відгадай за голосом»

Значення гри: розвиток уваги, спритності.
Інтенсивність: низька.
Зміст та правила гри: Учні йдуть направо по колу, співаючи:
Дружно, діти: раз, два, три!
Разом вліво поверни. Після цих слів учні повертаються і йдуть у другий бік. Ведучий промовляє:
А як скажеш: «Скок, скок, скок»
Відгадай, чий голосок!» -і після того заплющує очі. Коли хтось із учнів вимовить ці слова, ведучий розплющує очі і намагається відгадати, хто сказав слова «скок, скок, скок». Коли ведучий відгадав, кому з гравців належать ці слова, цей гравець змінює ведучого і гра повторюється. Слова «скок, скок, скок» говорить тільки один із гравців, призначений вчителем.
Ведучий не має права розплющити очі, доки не закінчиться пісенька.

2. «Вартові та розбійники»

Значення гри: розвиток спостережливості, спритності, уваги, кмітливості, пам'яті.
Інтенсивність: низька.
Зміст та правила гри: Усі гравці стають у коло на відстані витягнутих рук. «Вартовий» стоїть у центрі із зав'язаними очима. Пара гравців, вказана вчителем, міняються місцями, проходячи біля «вартового», а «вартовий», коли почує шум, повинен сказати «стій» і вказати хоча б на одного гравця, який змінив своє місце.
За сигналом «стій» всі зупиняються. Якщо «вартовий» тричі по­миляється, призначають нового «вартового».

3. «Знайди предмет»

Значення гри: розвиток уважності, зосередженості.
Інтенсивність: низька.
Зміст та правила гри: Один з гравців виходить з кімнати, решта залишаються. У певному місці ховають якийсь предмет. Гравець, який вийшов, повертається. Учні тихо співають пісню. Якщо гравець наближається до схованого предмета, пісня стає голоснішою, і навпаки. Пісню можна замінити плесканням у долоні.

4. «Передача м'ячів по колу»

Значення гри: розвиток спостережливості, спритності, уваги, кмітливості.
Інтенсивність: низька.
Зміст та правила гри: Гравці стають у коло і розраховуються на «перший» - «другий». Учасники кожної команди передають м'яч по колу своїм гравцям. Одна команда - в один, друга - в інший бік, якнайшвидше.
М'яч передають гравцям тільки своєї команди, не кидаючи його на землю і не минаючи жодного гравця.

5. «Дзвоник на урок»

Значення гри: розвиток швидкості бігу, уважності.
Інтенсивність: низька.
Зміст та правила гри: Лініями позначають два «класи». У «класах» креслять прямокутники, яких на 2-3 менше, ніж гравців. Учні рухаються - ходять як звичайно, роблять танцювальні кроки, біжать підстрибуючи - і проказують: «Перерва, перерва». Учні бігають доти, доки не почують сигналу «на урок». Після слів: «Швидше, друзі, у клас» - учні займають «класи». Кожний квадрат може займати тільки один учень.

6. «Дятел»

Значення гри: розвиток кмітливості, швидкості реакції.
Інтенсивність: низька.
Зміст та правила гри: Учні збираються на майданчику, обирають «дятла». Усі стають у пари і утворюють круг, «дятел» стає посередині. Гравці ходять по колу і хором говорять:
Ходить дятел біля житниці, шукає зерно пшениці.
«Дятел» відповідає:
Мені сумно одному, кого хочу, того візьму.
З цими словами він хапає за руку одного з гравців і стає з ним у коло. Учень, що лишився без пари, стає в середину кола, він тепер «дятел».

7. «Заборонений рух»

Значення гри: розвиток уважності, кмітливості, швидкості реакції.
Інтенсивність: низька.
Зміст та правила гри: Вчитель пропонує гравцям виконувати всі рухи, крім «забороненого». Він починає виконувати рухи, а учні повторюють. Хто помилився і виконає «заборонений» рух чи не повторить руху за керівником, штрафується. Гра триває 4-6 хвилин.
Гравці повинні повторювати всі рухи, крім «забороненого». Оштрафовані учні продовжують грати.
8. «Неуважний»
Значення гри: розвиток спритності, уваги.
Інтенсивність: низька.
Зміст та правила гри: Учні стають у коло на відстані одного кроку один від одного, перекидаючи м'яч по колу і називаючи ім'я того, хто повинен його ловити. М'яч перекидають доти, доки хтось із гравців його не впустить. Той, хто впустив м'яч, стає в центр і виконує 1-2 вправи з м'ячем, причому вправи задають самі гравці.

9. «Карлики і велетні»

Значення гри: розвиток уваги, швидкості реакції, орієнтації у просторі.
Інтенсивність: низька.
Зміст та правила гри: За командою ведучого: «Велетні!» учні стають навшпиньки і піднімають руки через сторони вгору, а за командою «Карлики!» всі мають присісти навпочіпки і покласти руки на коліна. Ведучий у цей час може робити навмисно помилкові рухи. Хто помилився, стає ведучим.
Учні повинні виконувати те, що чують, а не те, що бачать.

10. «Кіт і миша»

Значення гри: розвиток спритності, навичок орієнтування у просторі.
Інтенсивність: низька.
Зміст та правила гри: Учні утворюють спільне коло. Один із гравців зображує кота, а другий мишу. «Миша» втікає від «кота», «кіт» її доганяє. Учні, які стоять у колі, вільно пропускають «мишу» під з'єднаними руками і заважають пробігати «коту». Коли «кіт» спіймає «мишу» або не може її спіймати, призначають другу пару.
Для того, щоб «кіт» швидше спіймав «мишу», у колі роблять кілька воріт, через які «кіт» може вільно вбігати і вибігати з кола. «Кіт» не має права переступати чи перестрибувати через руки гравців. Гравці, що стоять у колі, не повинні роз'єднувати руки.

11. «Кругові жмурки»

Значення гри: розвиток пам'яті, кмітливості.
Інтенсивність: низька.
Зміст та правила гри: Учні стають у коло і обирають «жмурку». Він виходить на середину, йому зав'язують очі, дають у руки паперову трубочку і тричі повертають його. Гравці в цей час беруться за руки і обходять навколо жмурки, щоб він не знав, де хто стоїть. Коли всі зупиняються, жмурка робить кілька кроків до гравців і торкається до них трубочкою, запитуючи: «Хто?» Йому відповідають: «Му-у», «ку-ку-рі-ку». Жмурка повинен вгадати голос. Той, чий голос упізнано, стає жмуркою.
Під час гри заборонені будь-які підказування. Говорити треба чітко і голосно.

12. «Мовчанка»

Значення гри: розвиток кмітливості, організованості.
Інтенсивність: низька.
Зміст, та правила гри: Коли учні дуже шумлять, або не можуть довго вгамуватись, потрібно їх попросити промовити скоромовкою:

«Іди додому, на зелену солому.

На тій соломі здохла жаба.

Хто писне - той жабу хлисне.

Мені можна говорити сто раз,

А другому - ані раз.»

Усі замовкають. Ведучий намагається викликати на розмову кого-небудь всілякими способами. Хто перший заговорить, той програв.

13. «М'яч з приплеском»

Значення гри: розвиток уважності, кмітливості.
Інтенсивність: низька.
Зміст та правила гри: Ведучий з м'ячем стоїть усередині кола. Він кидає м'яч до одного з гравців, що стоять у колі. Той, перед тим як зловити, м'яч, має плеснути в долоні. Після цього він повертає його ведучому. Якщо гравець не плеснув в долоні або не впіймав м'яч, то сідає на підлогу і сидить, поки хтось інший не зробить помилку і не сяде замість нього.

14. «Намотай шнур»

Значення гри: розвиток спритності, зміцнення м'язів рук.
Інтенсивність: низька.
Зміст та правила гри: Учнів ділять на дві команди по 5-7 гравців. Шнурок завдовжки 6-7 м прикріплюють до середини двох довгих палиць, посередині шнурка прив'язують кольорову стрічку. Учні беруться двома руками за палиці й розходяться на відстань довжини мотузки. За сигналом учителя вони починають швидко обертати палицю і пересуватися вперед. Виграє та команда, чия палиця раніше доторкнеться до стрічки.

15. «Палиця, що падає»

Значення гри: розвиток уваги, швидкості реакції, навичок орієнтування у просторі.
Інтенсивність: низька.
Зміст та правила гри: Усі гравці стають у коло і розподіляються за порядком номерів. Гравець під першим номером стає ведучим. Він ставить гімнастичну палицю на підлогу і підтримує її за кінець у вертикальному положенні. Ведучий голосно викликає який-небудь номер і він повинен підбігти і схопити палицю, поки вона не впала на підлогу. Якщо це йому вдалося, він повертається на місце, а ведучий продовжує водити. Якщо гравець не впіймає палицю, він стає ведучим, а на його місце стає той, хто водив. Ведучий не має права відпустити кінець палиці раніше, ніж викличе якийсь номер. Гравці не повинні заважати один одному.

16. «Пень»

Значення гри: розвиток точності рухів, уміння виконати кидок.
Інтенсивність: низька.
Зміст та правила гри: Усі стають півколом на відстані 3 м один від одного. Кожен гравець креслить навколо себе круг. Гравці розподіляються за порядком номерів :і пишуть у кругах і на палицях свої номери.
На відстані 20-25 м від гравців ведучий ставить пень. Діти по черзі кидають палиці, намагаючись влучити в пень. Якщо хтось збив пень - усі гравці біжать по свої палиці. Ведучий швидко ставить пень і займає чиєсь місце в крузі. Хто залишився без місця, стає ведучим.
При киданні палиці дотримуватись правил безпеки.

17. «Руки сусіда»

Значення гри: розвиток уважності, швидкості реакції.
Інтенсивність: низька.
Зміст та правила гри: Вчитель ходить всередині кола. Зупинившись біля якого-небудь гравця, говорить: «Руки». Гравець, до якого звернені слова, стоїть спокійно. Гравець, що стоїть справа від нього, підіймає праву руку, а той, що стоїть зліва - ліву руку. Якщо хто-небудь з трьох помилився, він вибуває з гри. Гра триває доти, доки залишаться тільки 3 гравці. Вони оголошуються переможцями.

18. «Пузир»

Значення гри: розвиток узгодженості дій, кмітливості.
Інтенсивність: низька.
Зміст та правила гри: Учні ходять по колу, промовляючи:

«Роздувайся, пузир,

роздувайся, великий,

залишайся такий

та не лопайся.»

За сигналом вчителя: «Пузир луснув!» учні присідають, плескаючи в долоні, і промовляють: «Лусь», після цього швидко піднімаються. Далі вчитель каже: «З пузиря виходить повітря». Учні сходяться до центру, промовляючи: «Т-с-с». Якщо хтось із гравців відпустить руки раніше команди вчителя, він вибуває з гри.

19. «Слухай сигнал»

Значення гри: розвиток спритності, уважності, кмітливості.
Інтенсивність: низька.
Зміст та правила гри: Учні йдуть у колоні по одному. Вчитель зненацька дає сигнал (свистить, сплескує руками). Всі повинні одразу зупинитися. Якщо вчитель плесне двічі в долоні, учні продовжують іти, якщо тричі, то біжать у колоні по одному і т. д. Той, хто помиляється, стає позаду колони. Під час гри не можна штовхатися.
Йти слід один за одним, не виходячи з колони.

20. «Совонька»

Значення гри: розвиток кмітливості.
Інтенсивність: низька.
Зміст та правила гри: За сигналом:
«День наступає, все оживає» учні бігають по майдан­чику. За сигналом: «Ніч наступає, все завмирає» гравці зупиняються в такому положенні, в якому їх застав цей сигнал. «Совонька» вилітає з гнізда на полювання і стежить за гравцями. Якщо хтось ворухнеться, вона забирає його до себе в гніздо. Коли «совонька» виходить на майданчик, гравцям ворушитись не дозволяється. За спиною «совоньки» учні можуть змінювати позу, робити різні рухи, але так, щоб «совонька» цього не помічала. Спіймані гравці не беруть участі у грі до призначення нової «совоньки».

21. «Пан і слуга»

Значення гри: розвиток навичок орієнтування в просторі.
Інтенсивність: низька.
Зміст та правила гри:
Гравці утворюють коло, тримаючись за руки, лицем до середини. Двоє із зав'язаними очима ходять у колі лицем до середини. Один - «пан», другий - «слуга». «Пан» шукає слугу і кличе: «Петре, де ти?» Отримавши відповідь: «Я тут!», «пан» спішить у напрямі голосу. Але «слуга» змінює своє місце, щоб уникнути «пана». Коли «пан» упіймає «слугу», гру продовжують інші гравці.

22.«Хто підходив» (1 варіант)

Значення гри: розвиток уваги, зосередженості.
Інтенсивність: низька.
Зміст та правила гри:
Ведучий заплющує очі. За вказівкою вчителя один з гравців, який стоїть у колі, підходить до ведучого і торкається його плеча рукою, називаючи його ім'я. Ведучий повинен по голосу вгадати, хто з гравців до нього підходив. Якщо вгадає, то вони міняються місцями. Якщо помилився, то продовжують гру до трьох разів і міняють ведучого.

23.«Хто підходив» (2 варіант)

Значення гри: розвиток уваги, зосередженості.
Інтенсивність: низька.
Зміст та правила гри:
За вказівкою вчителя один із гравців підходить до ведучого ззаду, торкається його плеча і швидко стає на своє місце. Ведучий чітко рахує: «Раз, два, три», повертається і намагається вгадати, хто з гравців підходив до нього. Якщо ведучий вгадав, то вони міняються ролями, якщо ні, то
до нього підходить інший гравець. Під час гри ведучому не можна підглядати. Рахувати треба чітко, не поспішаючи.

24. «Земля, вода, вогонь, повітря»

Значення гри: розвиток уважності, кмітливості.
Інтенсивність: низька.
Зміст та правила гри:
Ведучий кидає м'яч одному з гравців і вигукує одне з 4 слів: «земля», «вода», «вогонь», «повітря». Якщо він скаже «земля», той, хто зловить м'яч, має назвати свійську чи дику тварину, «вода» - рибу, «повітря» - птаха, «вогонь» усі учасники гри махають руками і швидко обертаються навколо себе.
При вигукуванні слова «вогонь» м'яч ловити не можна. Ведучий сам має його підняти. Неуважні виходять з кола.

25. «Адам і Єва»

Значення гри: розвиток спритності, кмітливості.
Інтенсивність: середня.
Зміст та правила гри:
Учні утворюють коло, рухаються в ньому то вліво, то вправо і співають або промовляють: «Адам і Єва по раю ходили (двічі),ні не їли, ні не пили, тільки так робили!» У центрі кола двоє - Адам і Єва (хлопчик і дівчинка). Коло зупиняється, Адам і Єва демонструють різні рухи, а всі інші імітують їх. Закінчивши рухи, учні продовжують співати, рухаючись у протилежний бік.
А як все зробили, то інших гонили (двічі). Хто не втік, то його зловили

26.«Біг пінгвінів»

Значення гри: розвиток уваги, спритності, зміцнення м'язів ніг.
Інтенсивність: середня.
Зміст та правила гри:
Команди вишиковуються перед стартовою лінією.
Гравці, які стоять першими, затискають між ногами м'яч, оббігають стійку і повертаються назад, передавши м'яч другому номеру команди. Виграє команда, яка швидше закінчить гру. Під час гри, якщо у того, хто біжить, м'яч впаде на землю, потрібно знову затиснути його ногами і продовжувати гру. Учасники, що закінчили пробіжку, стають у кінець колони.

27. «Бережися» (1 варіант)

Значення гри: розвиток спритності.
Інтенсивність: середня.
Зміст та правила гри:
«Квач» говорить «Бережися - раз, бережися - два, бережися - три». Гравці в цей час йдуть через майданчик і підходять близько до мотузки, яка натягується посередині ігрового поля. За останнім словом «квач» перестрибує через мотузку і намагається догнати і доторкнутись до кого-небудь з учнів. Доторкнувшись, «квач» разом з ним біжить за мотузку. Гра повторюється, але «квачів» стає двоє. Під час гри гравці біжать до свого дому тільки після слів «квача»: «Бережися - три». «Квачу» дозволяється ловити тільки одного гравця. За лінією дому гравців ловити не можна.

28. «Бережися» (2 варіант)

Значення гри: розвиток спритності.
Інтенсивність: середня.
Зміст та правила гри:
Гравці стоять у кінці майданчика за лінією. Перед ними на відстані 2-3 м креслиться півколо, де встановлюються 1-2 булави. За півколом стоїть учитель. Він обертає прив'язаний до мотузки м'яч так, щоб останній, опускаючись зверху вниз, заходив за лінію півкола. За сигналом учителя до півкола підбігають по черзі гравці. Завдання кожного гравця - взяти булаву з півкола так, щоб його не торкнувся м'яч. Якщо це гравцю вдається, він біжить назад і передає булаву другому за чергою. Той повинен поставити булаву у півколо, але так, щоб його не торкнувся м'яч. Кожний «впійманий» (до кого доторкнувся м'яч) вибуває з гри до її поновлення. Повторюючи гру, першому гравцю слід поставити булаву на місце. Якщо гравець довго не бере або не ставить булаву, вчитель рахує до 3-х. Якщо за цей час булаву не поставлено або не взято, гравець вважається впійманим.

29. «Білі ведмеді»

Значення гри: удосконалення вміння бігти в парі, розвиток швидкості й спритності.
Інтенсивність: середня.
Зміст та правила гри:
Обираються два ведучі - «білі ведмеді». З одного боку майданчика креслять коло. Це «крига», на яку стають «ведмеді». Інші учні - «моржі» або «тюлені» - бігають по майданчику. За сигналом учителя «ведмеді» йдуть на полювання, тримаючись за руки. Спійманого гравця відводять на «крижину». Потім ловлять ще одного гравця. Кожна спіймана пара стає «ведмедями». Гра закінчується, коли спіймано всіх «моржів». Під час гри «ведмедям» не можна хапати гравців за одяг.

30. «Біг хитаючись»

Значення гри: розвиток швидкості, спритності, уважності.
Інтенсивність: середня.
Зміст та правила гри:
За лінією старту стоять дві команди. За 10-15 м від старту проти кожної команди лежить по одному м'ячу. За сигналом перші номери біжать до м'ячів і, спираючись однією рукою на м'ячі, оббігають 3-4 рази навколо них. Потім повертаються і передають естафету наступному гравцеві дотиком руки. Перемагає команда, яка швидше закінчила вправу Під час бігу навколо м'яча не можна відривати від нього руку.

31. «Боротьба за м'яч у кругах»

Значення гри: розвиток спритності, швидкості, удосконалення навички метання.
Інтенсивність: середня.
Зміст та правила гри:
Гравці стоять по одному в накреслених кругах на відстані 1-3 м і перекидають м'яч. Кілька ведучих бігають між кругами. Той ведучий, який піймав м'яч, каже: «Зміна кругів». Усі гравці повинні помінятись кругами, а ведучі зайняти місце в крузі. Гравці, що не встигають стати в круг, стають ведучими. Під час гри ведучі і гравці не мають права переступати межі кругів.

32. «Вантаження кавунів»

Значення гри: вдосконалення навичок кидання м'яча.
Інтенсивність: середня.
Зміст та правила гри:
Учні шикуються у дві шеренги на відстані 2 кроків. Біля направ­ляючого і замикаючого накреслені круги. У круг біля направляючого покладено 8-10 м'ячів («кавунів»). За сигналом «Почали!» перші гравці подають усі м'ячі по черзі у другий круг. Виграє команда, яка швидше переправила всі м'ячі у другий круг. Під час гри необхідно передавати м'ячі по порядку. Якщо м'яч випав з рук, його піднімають і продовжують передачу.

33. «Ударники»

Значення гри: розвиток рухливості.
Інтенсивність: середня.
Зміст та правила гри:
Учні стають у коло і обирають ведучого. Він виходить у центр кола, називає ім'я одного з гравців і кидає м'яч об землю так, щоб він відскочив у потрібному напрямку. Той, кого було названо, ловить м'яч і відбиває його не більше п'яти разів. Після відбивання м'яча гравець перекидає його ведучому. Гра скінчиться, коли хтось із гравців не зловить м'яча. Під час гри необхідно кидати м'яч у потрібному напрямку та відбивати його певну кількість разів.

34. «Ухиляйся від м'яча»

Значення гри: розвиток спритності, уважності.
Інтенсивність: середня.
Зміст та правила гри:
Гравці діляться на три однакові за кількістю команди. Кожна з команд розміщується на своїй ділянці. Один з гравців команди, що знаходиться між двома іншими командами, бере волейбольний м'яч. За сигналом гравці команди, яка займає середню ділянку, намагаються влучити м'ячем у гравців, які стоять на крайніх полях, а ті, у свою чергу, намагаються зробити по можливості більше попадань у гравців, які знаходяться на середній ділянці. По закінченні встановленого терміну гра переривається і команди міняються сторонами поля (за годинниковою стрілкою). Гра трикратно повторюється, причому команди кожного разу грають на нових
сторонах. Під час гри ведеться підрахунок влучних попадань. Команда, яка отримала найбільшу кількість очок, займає перше місце і т. д. Гравці під час гри не мають права переступати межі своїх ділянок. Між тими, хто перебуває на крайніх ділянках, допускається передача м'яча. Кожний з гравців не повинен довго затримувати у себе м'яч. Гравці, в яких попадає м'яч, з гри не вибувають.

35. «Вибивай з круга»

Значення гри: розвиток кмітливості, уважності, сили.
Інтенсивність: середня.
Зміст та правила гри:
Гравці стають навпроти один одного на відстані 2 метрів. Перед ними намальований круг діаметром 50 см, у центрі якого - тенісний м'яч. Кожен гравець має палицю. Потрібно вибити м'яч з круга противника і не допустити, щоб вибили його зі свого круга. Під час гри гравцям не дозволяється сходити з місця. Відбивати м'яч суперника можна яким завгодно способом.

36. «Виштовхни з круга»

Значення гри: розвиток сили волі, витривалості.
Інтенсивність: середня.
Зміст та значення гри:
Гравці діляться на 2 команди і стають у шеренги парами - обличчям одна до одної. Між шеренгами креслять 3-5 кругів, діаметром 1,5-2 м. У кожний круг кладуть гімнастичну палицю. За сигналом у круги заходять перші гравці з кожної команди. Суперники беруться за палицю і, натискаючи на неї руками, намагаються виштовхнути один одного з круга. Потім за палицю беруться другі номери. Виграє команда, учасники якої здобули більше перемог у сутичках. Починати виштовхування можна тільки за сигналом учителя. Перемагає той гравець, який виштовхнув свого суперника за лінію круга.

37. «У коло»

Значення гри: розвиток точності, швидкості реакції.
Інтенсивність: середня.
Зміст та правила гри:
Гравців ділять на пари. Пара - метальник і ловець. Між метальником ловцем накреслені дві паралельні лінії, між якими намальоване коло, метальник кидає м'яч у коло, який після відскоку потрапляє в руки ловцеві. Перемагає пара, яка ні разу не впустила м'яч.

38. «Вимпел»

Значення гри: розвиток спритності, швидкості.
Інтенсивність: середня.
Зміст та правила гри:
Кожна з команд ланцюжком рухається за командиром (у якого в руці вимпел). Він укріплює його на верхівці гімнастичної стінки і пускається вниз. Кожен гравець повинен доторкнутись до вимпела, а останній - зняти. Друга команда робить те ж саме. Перемагає команда, яка швидше виконає завдання і набере менше штрафних очок. Підні­маючись гімнастичною стінкою, гравці повинні наступати на кожну рейку.

39. «Вудочка з м'ячем»

Значення гри: розвиток уваги, спритності, вдосконалення навичок метан­ня та володіння м'ячем.
Інтенсивність: середня.
Зміст та правила гри:
Гравці утворюють коло і розподіляються на перші і другі номери (перші номери - одна команда, другі - інша). У центрі лежить волейбольний м'яч. Ведучий стоїть у центрі і крутить «вудочку» - шнур з мішечком - під ногами гравців. Якщо хтось зачепить шнур, він швидко бере м'яч і намагається попасти м'ячем у гравців другої команди, які тим часом розбігаються. Якщо гравець влучив у когось з іншої команди, тоді вона отримує штрафне очко. Якщо не влучив - штрафне очко отримує команда, гравця якої зачепила вудочка. Після кидка м'яча команда повертається на місце, і гра повторюється. Виграє команда, у якої менше штрафних очок.
Примітка. Одну з команд слід позначити нарукавними пов'язками. Під час гри необхідно кидати м'яч тільки з центру кола. Якщо гравець влучив м'ячем у гравця своєї команди, то їй нараховується два штрафних очка.

40. «Голки»

Значення гри: розвиток швидкості, кмітливості.
Інтенсивність: середня.
Зміст та правила гри:
У грі до 10 учасників. Перший ведучий - «власник голок», а другий -«сусід». «Сусід» приходить до «власника» позичити голку. Той пропонує останню в ряду. Почувши це, «голка» біжить, щоб сховатись за спиною свого «власника», а «сусід» ловить її. Якщо «сусід» зловив «голку», то він стає «власником», а «голка» «сусідом». Ведучий займає останнє місце в колоні.
Переможцем вважається той, хто жодного разу не був «сусідом». Під час гри «голка» може бігти у будь-якому напрямку. Якщо «голка» сховалась за спиною «власника» - стає першою в колоні.

41. «Горішки»

Значення гри: розвиток швидкості, спритності, кмітливості.
Інтенсивність: середня.
Зміст та правила гри:
Креслять коло посередині майданчика - «садок». За «садком» - хатка» для господаря. За сигналом учні біжать до «садка», імітують зривання та збирання горіхів, співаючи:

«Рвемо, рвемо горішечки,

Не боїмось тебе, панцю, ні трішечки.

Пан за горою, а ми за другою.

Дзень, дзень! Нема пана цілий день.»

Зненацька з'являється «господар», який починає доганяти учнів. Гра триває доти, доки «господар» не впіймає усіх, крім одного найспритнішого.

42. «Горобці»

Значення гри: розвиток уважності, спритності.
Інтенсивність: середня.
Зміст та правила гри:
Посередині майданчика креслять «поле» - квадрат (5x5 м). У квадрат кладуть непарну кількість паличок - «комах». Обабіч поля на однаковій відстані креслять два кола - «гнізда». Гравці - «горобці» - діляться на дві команди. За першим сигналом вчителя «горобці» виходять з гнізд і імітують політ птахів, за другим сигналом «горобці» починають збирати комах» з поля і переносять їх по одній у гнізда своїх команд. Виграє та команда, яка зібрала більше «комах». За правилами гри до другого сигналу «горобці» не мають права заходити в «поле» і брати звідти
комах». Ті, що порушують це правило, виходять з гри. З «поля» в «гніздо» можна переносити не більше однієї «комахи» одночасно.

43. «Два прапорці»

Значення гри: розвиток спритності, швидкості, зміцнення м'язів ніг.
Інтенсивність: середня.
Зміст та правила гри:
Прапорець однієї команди встановлюється на території іншої і навпаки. Гравці кожної команди намагаються забрати свій прапорець і водночас не пропустити суперників до їхнього прапорця. Якщо комусь вдається вхопити прапорець - суперники намагаються наздогнати і поква­пити його. Поквачений зупиняється і завмирає на місці, поки до нього не доторкнеться хтось з його команди. Після цього він знову вступає в гру. Перемагає команда, яка швидше перенесе прапорець на свою територію.